Heb je wat nieuws te melden? Zo maak je een podcast

Podcast maken kan met Trebble.FM

Dat Podcasts ‘the next new big thing’ (- nieuw? het was er toch al jaren geleden -) zijn zal niemand ontgaan zijn. Spotify is er samen met Apple vol opgedoken. De hoeveelheid podcasts is dan ook enorm gegroeid. Aanvankelijk waren programma’s van 20 minuten of meer populair, maar nu stuurt de markt aan op veel kortere bulletins. Liefst van maar een aantal minuten.

De reden? Veel mensen/luisteraars hebben een gebrek aan tijd, plus dat het aanbod van aantrekkelijk materiaal met de dag toeneemt. Spotify gebruikt die korte podcasts om een service als ‘Your daily drive’ te vullen. Daarmee maak je je eigen ochtendshow op maat. Spotify mixt je populaire muziek reclamevrij met van dit soort korte snippet-programma’s. Dat kan dus over van alles gaan: Van yoga-tips, tot hoe het sterrenstelsel er vandaag bij staat.

Naamsbekendheid

Maar uiteraard ook over nieuws. Van landelijke ontwikkelingen tot wat de laatste bewegingen zijn op de loodgietersmarkt. Het is maar net welke niche je wilt bedienen. En waarmee je naam wilt maken. De programma’s zijn in veel gevallen niet de moneymakers zelf, maar kunnen wel bijdragen dat ze je werk opleveren via de bekendheid die je daarmee genereert. In feite hetzelfde als na de ‘MP3-overval’ op de muziekindustrie, waardoor nu songs vrijwel overal gratis verspreid worden, maar waarna de naamsbekendheid van de artiest gecasht wordt door de verkoop van merchandise en kaartjes voor concerten.

Zelf podcast maken

Lange inleiding voor de app waar ik het vandaag met je over wil hebben: Trebble.FM wil de podcasttrend naar zijn eigen idee ombuigen. Vanuit de app kun je je eigen nieuwsbulletin (dagelijks) opnemen en online zetten. Inmiddels hebben ze een aantal grote nieuwsinstituten zoals CNN aan zich weten te binden.

Het maken van zo’n bulletin is redelijk eenvoudig en zou je natuurlijk ook met de eigen dictafoon die in vrijwel elk mobieltje ingebouwd zit kunnen maken. Gebruikers van de app kunnen uit het (ruime) aanbod zelf hun selectie maken en zo dagelijks een nieuwsoverzicht samenstellen dat ze ‘voorgelezen’ wordt. Vooralsnog bestaat de keuze vooral uit Engelstalige, Spaanse, Italiaanse en Franse programma’s. Handig is dat Trebble.FM, opgericht door Armel Beaudry, helemaal voorbereid is op smartspeakers. De stemopdracht die je moet uitspreken om je eigen ‘show’ via Google of Amazon-speakers te horen krijg je er bijgeleverd.

Hou het kort

Het is jammer dat de makers niet de optie bieden dat je je programma ook kunt embedden op een website (je kunt er wel naar linken, zodat je het bijvoorbeeld via je LinkedIn-volgers kunt verspreiden). Als je kiest voor verspreiding via je eigen site, dan zou je voor het uploaden van je programma via Mixcloud kunnen kiezen. Dat biedt die mogelijkheden wel. Bovendien kun je daarbij ook (legaal) gebruik maken van muziek in je programma. Maar onthoud wel: De mensen willen tegenwoordig kort, kort, kort!

Ook handig:

  • Als je je podcast uploadt via Anchor.FM, dan zorgt die voor de distributie naar Google, Apple en Spotify (maar zorg dan wel dat je er geen muziek in hebt zitten, want dat geeft gedoe met rechten).
  • Tips van de Guardian hoe je zelf een succesvolle dagelijkse podcast kunt beginnen.
  • Ook de New York Times schreef ooit een uitgebreide handleiding over hoe je met een podcast moet beginnen.
  • De Volkskrant schreef een verhaal over hoe een podcast The New York Times nieuw elan gaf.
  • Wil je het direct professioneel aanpakken? Dan zou je de aanschaf van dit mengpaneeltje kunnen overwegen.
  • Dit is de reden dat NRC in 2019 met een eigen dagelijkse podcast begon.
  • The Washington Post begon er in 2018 mee.
  • En Apple biedt de mogelijkheid om te zien tot welk punt luisteraars naar jouw podcast hebben geluisterd. Als je weet wat het afhaakpunt is kun je daar weer van leren voor volgende programma’s.
Listen to “Webby Awards 2019 Nominees: Trebble.FM and The Story Behind Podcast” on Spreaker.
1+

Uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.